Blog > Komentarze do wpisu
Procenty i proporcje - zadania - ciąg dalszy

Teraz policzymy ponownie zadanie z poprzedniego wpisu. Zmienimy jednak niewiadomą.

 

Zadanie policzymy tradycyjnie, tak jak liczymy ułamki i z proporcji.

 

Pozwoli to pokazać, jak można dopasować proporcję do zadania.

Proporcja jest cudownym, plastycznym narzędziem do rozwiązywania różnych problemów w zadaniach. Proponuję dokładnie zapoznać się z przykładami i nauczyć się stosować proporcję do obliczeń. Dobierając odpowiednio elementy tej układanki możemy wyliczyć bardzo dużo różnych zadań, bez konieczności pamiętania wzorów.

 


Zadanie:


W klasie było 7 uczniów wzorowych, co stanowiło 25% wszystkich uczniów. Ilu było uczniów w klasie?


Jak policzymy to zmieniając procent na ułamek?



 

To już znamy:)


Jak policzyć z proporcji?


Wykorzystujemy znany wzór


 

Wypisujemy dane i szukane. Właściwie powinniśmy to zrobić również przed poprzednim przykładem, wolę to zrobić razem z proporcją, a chciałam uniknąć przepisywania kilkakrotnie tego samego.


Dane:

Ilość uczniów wzorowych – 7

Procent uczniów wzorowych – 25


Szukane:

Ilość uczniów w klasie - ?


Podstawiamy do wzoru:



 

Mnożymy „na krzyż”


25 b = 100 7

25 • b = 700 / 25

 

W celu przeniesienia liczby przy niewiadomej (i wyliczenia niewiadomej b) dzielimy obustronnie przez 25 (/25).


b = 28


Odpowiedź:

W klasie było 28 uczniów.

środa, 16 marca 2011, matematycznie





Przewodnik po Krakowie










Jeżeli masz pytania albo uwagi to będzie mi bardzo miło, jeżeli podzielisz się nimi ze mną matematyka@matematycznie.za.pl